vakantie 2014

We zijn alweer met ons campertje op pad geweest en een klein rondje Frankrijk gemaakt rondom Pasen 2014.

De eerste week stralend mooi weer en terwijl de zon in Groningen onze nieuwe panelen roostert hebben wij het wat minder zonnig en wat natter gekregen in de tweede week.

Gestart in Villey le Sec aan de moezel waar we twee dagen hebben gestaan en tijdens het wandelen ook het geluk hebben gehad een visarend te zien vissen.

De volgende stop was op de camping in de stad, nou ja meer aan de rand maar dan wel van het middeleeuwse deel, Langre. Ook hier lekker in de stad gewandeld met Inja die wat achter ons aan sjokte.

†Langre Camping Navarre

Daar kennis gemaakt met het andere uiterste van campers in de vorm van een Vario Mobil een camper welke ongeveer €750000 kost. beetje overdadig volgens ons maar goed als je er maar lol in hebt.

Vervolgens naar een camping in de tuin van het kasteel L’EperviŤre en daar heerlijk twee dagen in de zon gestaan en niet veel gedaan. Hier wel in kunnen schrijven voor de 4 mijl gelukkig.

Volgende halte St Claire Du Rhone waar we langs de Rhone hebben gefietst met Inja in zijn RR (okť Doggy-Ride de Luxe). De camping was heel erg beschut maar we hadden geluk dat we op een open stuk konden staan om toch nog wat van de zon te kunnen oppikken

Volgende halte net onder Vichy op een rustige camping langs de rivier L’Allier.

hier met Inja en zijn RR naar Vichy gelopen wat een half uurtje was over een paadje langs de Allier. in de stad kort even naar het oude gedeelte gegaan terwijl meneer heerlijk in zijn karretje werd rondgereden wat veel oh's en ah’s ontlokte aan de fransen.†

Na Vichy weer richting het noorden waar we aan de Loire op een grote camping kwamen met het zicht op de stad en het kasteel wat zeker bij nacht wel een leuk gezicht was.

VAKANTIE 2014.

Zo we zijn op 6 juni ’s avonds op pad gegaan en de eerste stop was Nunspeet waar we op het kale stuk grond achter het appartement van Oma de nacht hebben doorgebracht. Het is maar 125 km of zo maar dan is de kop eraf en kunnen we de volgende dag weer een goede ruk maken en dat is dan ook gelukt.†

Op Zaterdag aangekomen in een dorpje net onder Parijs en wel Dourdan†

en daar met de neus in de middeleeuwse botor gevallen. Er was net dat weekeinde een middeleeuws feest op zaterdag en zondag. ’s Avonds nadat we wat uitgerust waren van de lange reis met onze Inja naar het dorp en daar voor het HŰtel de Ville leek wat te gaan gebeuren en ja hoor nadat we ons hadden laten zakken op het plein en het donker genoeg was klonken er (onheilspellende) waarschijnlijke middeleeuwse klanken en werd er iets opgevoerd met fakkels en dames in touwtjes jurken. de essentie ontging ons toch wat. Wel waren we uiterst trots op onze Inja die zich zonder morren naast ons neervleide en zich door Jan en alleman liet aaien na veel il est beau’s en zo. We zijn toch maar weer naar onze huisje op wielen gegaan en naar bed om na een lange dag lekker te gaan slapen.

Op zondag nog gauw even Inja een lange (nou ja tegenwoordig ook maar een uurtje) laten maken en de boel opgepakt na het ontbijt en op weg naar de Loire.†

Caro had een camping op een eilandje in de Loire uitgezocht bij Saumur.

Op zich wel een aardig plekje , eerst vrij zicht op de toiletgebouwen wat wat minder was maar alras ging daar een caravan voor staan. Op 2e pinksterdag een wandelingetje naar de stad gemaakt maar dat was best wel even spannend omdat er net een giga onweersbui overtrok toen wij op het hoogste punt bij het kasteel stonden.De luifel was ook uit dus we hebben ons wel wat zorgen gemaakt maar gelukkig stonden we heel beschut en was er niets aan het handje. Op de weg terug op een pleintje maar even een kopje koffie.Hier een hele verhaal van een man die eerst Inja toch wel erg brutaal benaderde en we beiden even bang waren dat er wel eens gehapt zou kunnen worden voor het eerst maar gelukkig was Inja de verstandigste van de twee. Een hele drukke man die heel druk vertelde over en nog drukkere vriendin (of zoiets) die alleen maar meer en meer beesten kocht ook omdat mannetjes en vrouwtjes bij elkaar horen dus als je er een hebt moet er meteen een ander bij.

Brood gehaald voor het ontbijt wat in de zon genuttigd kon worden. Rustig aan gedaan want het is warm maar wel even in het zwembad.Een rustige dag van gemaakt verder met een goed werkende airco in de camper die nu voor het eerst mag werken.†

Op dinsdag 10 juni heeft Thijs zegt hij de tot nu toe allerlekkerste Pain au Chocolat gehad en daar op het terras maar meteen weer een koffie. Camper ingepakt wat natuurlijk zo klaar is en op weg naar de volgende bestemming onderweg naar Spanje en wel naar camping Le Chantepie†St-Hilaire-St-Florent,wel zo’n 6 km verderop dus het gaat lekker snel.†

Wel een mooie camping met prachtig uitzicht over de Loire.

Helaas is vandaag op 11 juni de airco op het dak aan de binnenkant gaan lekken zodat we morgen maar op zoek moeten naar een dealer in Mouton.

Helaas bleek dit net al de naam al deed vermoeden slechts te bestaan uit wat schapekooien met waarschijnlijk ergens een herder maar zeker geen dealer of reperateur van airco’s van campers. Maar besloten het voorlopig zo te laten en de aico niet meer te laten draaien als we er niet zijn en als hij we draait om de paar minuten te kijken of het condenswater wel aan de buitenkant wegloopt en niet ophoopt ergens.

Omdat het al wat later is geworden dan gepland een camping in de buurt dan maar zoeken en uitgekomen in Bignac op een camping die Marco de Bignac heet en gerund wordt door een paar Engelsen die naar hun eigen zeggen permanent de oversteek hebben gemaakt om in Frankrijk een bestaan op te bouwen.

Op deze camping een ”prachtige” aluminium caravan (op de foto nog net rechts te zien) die dan waarschijnlijk weer getrokken werd door een oerlelijke Winnabago camper formaat bus met uitschuifbare zijkanten maar dan van het kermis type.

hier lekker gezeten en in het restaurantje even gegeten als compensatie voor de aircoperikkelen.†

Op vrijdag de dertiende dan maar een wandeling gemaakt met afwisselend door graanvelden druivenranken en stukjes bos†

en bij de avondwandeling nog even langs het oud romaanse kerkje.†

Op zaterdag maar weer verder op weg naar het zuiden en aangekomen op een camping vlak bij Douville (en dat is weer vlak bij Bergerac). de route er naartoe was vooral over secundaire wegen maar wel een prachtig landschap.

Hier een mooie plaats met eigen†stroom†en†water zodat het water ook weer bijgevuld kon worden.

Hier vanochtend in de redelijke koelte een wandeling van 5 km gemaakt wat een goed zicht gaf over het landschap hier.

Na het ontbijt en afscheid van Ine en Rob die ons bij aankomst bijkans om de hals vielen omdat wij ook een ridgback hebben op weg gegaan naar een camping aan de voet van de PyreneeŽn in BanŤre de Bigorre waar de camping helaas wat tegenviel. Rechttoe rechtaan plaatsen zonder veel schaduw.

Ook kon er niet echt goed worden gewandeld al was het alleen al door de teken die Thijs bij bosjes besprongen. Dit was tijdens een wandeling die over een VTT pad zou gaan maar welke niet echt heel goed begaanbaar was. Duidelijk niet vaak gebruikt. Dit pad zou om een grote golfcourse lopen maar toen wij er langs liepen was er geen kip te zien laat staan golfers.†

Bij de camping was wel een pas aangelgde ” Lagune” die pas een paar dagen in gebruik was en waar Thijs in heeft gezwommen in plaats van het "gewone” zwembad. Inja was niet echt blij hiermee en wilde graag door het hek om de baas te gaan redden.

Het riviertje door de †stad was wel leuk om langs te wandelen en we zijn dan ook met Inja naar het dorp gewanded, daar een kopje koffie (en retegoedkoop Deet gekocht)gedronken en langs de rivier†

over de Promenade terug gewandeld naar de camping om daar nog maar even een eendje op de barberque te gooien.

Morgen (maandag de 16e) gaan we via Route Nationale kijken hoever we richting Spanje komen.

Vandaag de 16e over een kronkelweggetje eerst naar een wandeling in de Haute PyreneeŽn gegaan waar we de camper gewoon geparkeerd hebben,

om vervolgens een wandeling van 1Hr 15 in krap 50 minuten te doen. wel zondermeer een leuke wandeling langs een waterval.

This browser cannot play the embedded video file.

Dan is het tijd na een verlaat ontbijt om de weg op te gaan die via de Col de Aspin (1824mtr hoog)†

ons uiteindelijk via een tunnel in Spanje zal brengen. Onderweg nog prachtige vergezichten en wonder oh wonder ook nog sneeuw zichtbaar op de toppen van wat bergen. Helaas was de Pic du Midi in wolken gehuld zodat we die niet hebben kunnen zien.†

Na een rit met veel bochten en smalle wegen waar we herhaaldelijk toch maar stil zijn gaan staan om het tegemoet komende verkeer langs te laten uiteindelijk op bestemming aangekomen welke we van te voren hadden uitgezocht in het onvolprezen kortingboekje van de ACSI.

Het is in BoltaŮa wat weer net na een afslag bij een groot blauw soort stuwmeer is. Van de buren gehoord dat het stadje Ainsa de moeite waard was om te gaan bezoeken maar dat het dorpje waar de camping vlakbij ligt niets bijzonders is. Het plan is dan ook om op de 20e via Ainsa, waar we in het oude centrum zullen parkeren en wandelen met lunch, dan toch maar weer naar het noorden te gaan. De rationaal hierachter is simpelweg dat er bitter weinig campings zijn zuidelijk van de PyreneeŽn.†

Dit betekent dat het gelukt is om in Spanje te komen maar dat het maar een krappe week zal zijn omdat er niet veel te camperen is. De camping is wel leuk aangelegd met allemaal driekwart cirkels om een soort tuintje met redelijk schaduw waar we stonden. †Verder een mooi uitzicht over de uitlopers van de PyreneeŽn.

De buren zijn al weer vertrokken omdat die ook graag met hun hond wilden wandelen wat niet echt te doen is volgens hen.†

Dit is voor ons ook de reden dat we maar weer verder trekken maar eerst zoals gezegd naar Ainsa op de 20e.

Vandaag eerst naar Ainsa toegereden om het historisch centrum†

te bezoeken en dat was de moeite wel waard. Niet alleen oude gebouwen maar ook prachtige roofvogels en ook lammergieren volgens Thijs (maar ja wat weet die daar nu van!). In ieder geval vlogen daar slangarenden en zo rond.

Helaas is de camera van de iPhone niet van die kwaliteit dat de foto’s van de vogels erg duidelijk zijn maar het is niet anders. Even op een terrasje een koffie en dit maal een cappuccino met echte gestoomde melk in plaats van spuitbuslslagroom.†

Daarna op weg via de N260 richting een camping die op het plaatje er wel aardig uitzag en het moet gezegd worden dat de dame die ons ontving inderdaad heel aardig was maar de camping zag er wat kaal en armoedig uit en besloten maar door te gaan.†

Onderweg prachtig natuurschoon waar Caro niet echt van heeft kunnen genieten omdat die heel inspannend op een toch niet al te beste en bovendien smal en bochtige weg goed haar aandacht erbij moest houden.†

Het is op zich toch ook wel een bijzondere ervaring om midden in het jaar een dag voor de langste dag bergen te zien met sneeuw en even later opgehouden te worden door een kudde koeien die door de herders naar een andere weide worden geleid over de weg.

Ook de tweede keuze van camping was niet geweldig zodat we maar weer verder zijn gegaan met als richting het noorden weer terug naar Frankrijk. Het is een prachtig land om zo door heen te rijden maar campings zijn maar zeer dun gezaaid en dan vaak dus ook nog van zeer matige kwaliteit. Camperplaatsen zijn er volgen onze boeken ook †niet erg veel.

Uiteindelijk iets ten noorden van Vielha uitgekomen in Pont d’Arros waar we nu op een aardige camping staan naast een rivier die behoorlijk wat lawaai maakt (white water) en een beekje dat dan weer in deze rivier uitmondt.

De wandeling zal zich hier beperken tot een heen en weertje omdat alle andere wandelingen voor het heerschap zondermeer te zwaar zullen worden.†

Morgen de oversteek door de pyreneeŽn weer naar Frankrijk. Wel moet nog even gemeld worden dat we vlak voor Vielha door een tunnel van 5 km reden waarin zelfs traject controle werd gehouden. De snelheid was gesteld op 80 km maar omdat het naar beneden liep met een behoorlijk verval ging het ongemerkt wel steeds wat te snel. We moeten maar afwachten of er een bekeuring uit naar voren komt.

Onderweg naar La Douce France hebben we in een klein dorpje aan wat nu ineens de Garonne heet (lijkt wel het verlengde van de Arros omdat we daar de hele tijd langs gereden hebben) een eenvoudige maaltijd gegeten.

Uiteindelijk uitgekomen in CassagnabŤre-Tournas op een camping met zulke steile weggetjes dat je moest tekenen de beheerder niet aansprakelijk te stellen mocht er wat gebeuren. Wel een heerlijk schaduwrijke plaats maar toch warm genoeg om de airco maar weer te laten blazen.†

Helaas is er voor het wandelen hier bitter maar dan ook bitter weinig te doen. Alle bospaadjes lijken †dood te lopen en het is juist zo leuk om niet alleen maar heen en weertjes te doen. Wel ’s avonds maar vast het feestmaal bij het restaurantje op de camping gegeten ter ere van Thijs zijn 59e jaardag (de sukkel dacht dat hij 58 werd hoe dement kun je op die leeftijd al niet zijn!). Het was eenvoudig maar wel lekker met goede wijn zeker ook omdat de eigenaren van de camping zelf ook graag betere wijn drinken. Deze mensen waren 3 jaar geleden nog in de finaciele sector in NormandiŽ aan het werk maar hebben de stoute schoenen aangetrokken en deze camping overgenomen.

Omdat er weinig anders te beleven viel dan wijnproeven en we daar zelf ook al genoeg aan deden hebben we besloten om op de verjaardag van Thijs toch maar weer verder te trekken en ditmaal naar het gebied van de Tarn met als doel Saint Rome du Tarn.

De route leidde ons ondermeer door St. Affrique waar we met de tweede motorvakantie in een Chambre hebben geslapen en daar zijn we dan ook inderdaad langs gereden. St Affrique zelf kon ons nu minder bekoren dan toen maar misschien ook omdat het destijds bloedheet was in de motorpakken en we toe waren aan een biertje en een zwembad.

Op de camping staan we nagenoeg aan de Tarn zelf.

De plaatsen tussen ons en de Tarn konden niet worden bezet met de kortingkaart van de Acsi maar aangezien er niemand voor ons stond was het net alsof we op een dure plaats stonden. Bij aankomst was het warm en later zelfs onweer zodat we noodgedwongen binnen hebben moeten koken. Wel ter ere van de jarige een fles bubbles gedronken.

De volgende dag was het heel aardig weer ’s morgens en we hebben dan ook het eerste deel van een wandeling langs de Tarn gemaakt met een mooi uitzicht over deze rivier.

Bovenaan hebben we de korte route terug naar de camping genomen vanwege de Inja en morgen de rest van de wandeling in de planning. †Eerst heeft Inja nog met de baas in de Tarn gezwommen.

This browser cannot play the embedded video file.

Na een nacht met forse regen de rest van de wandeling van gisteren gedaan en ook dit was zondermeer een leuk stuk maar met een minder spectaculair uitzicht.†Na deze wandeling en ingepakt en op weg gegaan naar de volgende bestemming. De route voerde ons over de brug bij Millau wat toch wel een behoorlijk stuk boven de grond is. Menke had een keer verteld dat zij er weinig van konden zien maar ons viel dat heel erg mee mogelijk omdat we in de camper hoger zitten dan in een personenauto en je dan wat makkelijker over de rand kan kijken.

Ondeweg naar de nieuwe bestemming en na de brug op een parkeerplaats stilgaan staan om iets te eten en de Inja te laten plassen en tot uitermate groot genoegen van Thijs vlogen daar net een stuk of 40-50 vale gieren rond die na 5 minuten ook al weer zo ver weg waren dat je ze niet meer kon zien. Verbijsterend grote vogels die heel mooi zweven op thermiek. Thijs op een stoeltje met de verrekijker de lucht in koekeloeren. Het plan was om in St Nectaire te gaan staan maar de twee campings die we bekeken hadden beide te maken met ontzettend veel vliegen en horzels en de tweede had ook nog eens net te krappe plaatsen voor ons kleine campertje. Uiteindelijk besloten maar naar een bekende camping te gaan in de buurt waar we in 2012 ook hadden gestaan en wel Les Bombes in Chambon sur Lac.

Hier waren ook wel veel vliegen maar die waren minder duidelijk aanwezig dan op de eerdere twee. Bij het ophalen van herinneringen, middels het reisjournaal wat Caro zeer nauwgezet bijhoudt, kwam naar boven dat wij het einde augustus 2012 zo ontzettend koud hadden gehad op deze camping. We hoopten dan het deze keer wel mee zou vallen maar dat viel dus vies tegen. ’s Nachts zakte de temperatuur tot rond de 10 graden wat echt niet leuk meer is. De uitgebreide wandelmogelijkheden hier zijn zondermeer leuk maar we hebben besloten hier niet meer naar toe te gaan vanwege de temperaturen.

Na twee dagen met een dag lange broekenweer opgebroken en via o.a. Roanne gereden naar Cublize aan Lac Sapins. In Roanne heeft Thijs een camera gekocht met als reden dat we nooit de spiegelreflex meenemen op de wandelingen omdat deze met de telelens domweg te groot en te zwaar is. Thijs had eerst alles uitgezocht wat hij wilde hebben en wat natuurlijk het beste was (maar zoals gebruikelijk ook niet de allergoedkooptste) en deze was in Roanne in de winkel te koop en de omweg was maar gering.

Tot nu toe van alle standplaatsen een foto gemaakt maar nu vergeten. †De Camping was op zich niet veel bijzonders met als uitzondering een aantal boomhutten in de buurt. Een prachtig natuurzwembad was voor de gasten van de camping gratis toegangkelijk en thijs heeft hier dan ook een paar slagen gemaakt.

Deze foto’s zijn met de telelens van de nieuwe camera gemaakt (ong 150 mtr verderop). Het bijzonderde van dit bad is dat het water wordt gefilterd door rietkragen aan de zijkant. Het heet dan ook†waarschijnlijk†niet voor niets Baignade Biologique. De temperatuur van het water was zondermeer te doen wat heel erg mee viel.

De volgende dag met wat minder zonnig weer en nu een dan een drup water uit de hemel een rondje meer gedaan en het stikt daar van de hardlopers (en dan ook nog met honden wat maakt dat we uit moesten kijken). Thijs was net terug op de camping na het zwemmen na de wandeling toen de eerste dreigende wolken aan kwamen zetten en ook in het zwembad werd omgeroepen dat iedereen eruit moest en ja hoor kort daarna kwam het met bakken uit de hemel met zelfs hagel. Gelukkig geen grote stenen zodat er geen schade aan de camper was. Uit voorzorg hadden we de spullen buiten (stoelen en luifel) al opgeborgen en na een tijdje leek het op te klaren en de boel maar weer naar buiten maar helaas korte tijd later met bakken naar beneden . We hebben onder de luifel gegeten maar uiteindelijk maar naar binnen en Inja van zijn troon gejaagd zodat wij ook een beetje comfortabel konden zitten.

De volgende dag was het weer redelijk opgeklaard en met behulp van wat kaarten die Thijs op zijn telefoon kon downloaden een andere leuke wandeling gemaakt. Na deze wandeling maar weer ingepakt om en route te gaan naar onze volgende bestemming. Onderweg op een picknique plaats gestaan waar we aan onze eigen meubilair hebben gegeten omdat alle andere vaste zitplaatsen waren bezet. Toch wel handig dat je alles zo bij je hebt en snel kunt pakken. Heel wat makkelijker dan de boel uit een volgepakte auto te moeten zoeken.

Het reisdoel was Morges aan het meer van Geneve maar ineens kreeg Caro het heldere idee dat er wel eens tol geheven zou kunnen worden en ja hoor uit de gids van 2012 kwam naar voren dat dit wel een een behoorlijk bedrag zou kunnen zijn en dat samen met de torenhoge prijzen van de camping die we hadden uitgezocht werd dat toch wel wat te gortig zodat snel de route werd verlegd naar Saint-Claude in de Jura waar we nu op een municipale camping staan met vrij toegang tot het grote zwembad waar Thijs weer gebruik van maakt. Eerst een wandeling naar het stadje zelf met het idee daar te gaan luchen maar dat viel erg tegen. Kennelijk bekend om zijn pijpen en diamanten maar geen echte toeristen stad laat staan een terrasje waar je even lekker kunt luchen. Op de terugweg vlak bij de camping toch nog maar een plat du jour (lasagne) met een wijntje en toen de site bijgewerkt en plannen voor de volgende campping gemaakt. Thijs is gaan zwemmen.